Creative storytelling

Laat me je een verhaal vertellen

Customer caution en copyright

Een campagne over stoytelling

‘Laat me je een verhaal vertellen’ was het thema van onze campagne om aandacht te vragen voor Cantique filmproducties. Twee weken lang hebben we Rijssen in spanning gelaten door niet te vertellen dat wij achter de campagne zaten! Het logo lieten we op meerdere plekken in Rijssen opduiken. Bedrijven kregen mysterieuze post, verzegeld met ‘laat me je een verhaal vertellen’ en op social media deelden we geheimzinnige teasers. Ook in het centrum van Rijssen werden de verzegelde enveloppen gevonden.

Scrol naar onderen voor meer details over de campagne!

JAAR: 2020
CREW: Jan Willem Baan & Jos Last
LOCATIES: Rustieke kantoorruimte – T2groep, kruisbergseweg Hengelo.
Bos – Holterberg
Maisveld – Vossebelt Rijssen
FIGURANTEN: Gerrit Jansen, Sander Pas
MEDEWERKING: Dick Egberts (eigenaar van de oldtimer)

De eerste brieven verstuurd…

Met deze campagne wilden we voornamelijk de Rijssense ondernemers bereiken. Dit hebben we aangepakt door mysterieuze brieven te bezorgen. Allereerst hebben we dit korte filmpje geüpload waarin je ziet dat er een envelop verzegeld wordt met het logo van ‘Laat me je een verhaal vertellen’. Op maandagavond 26 oktober zijn we begonnen met het verspreiden van ca. 25 enveloppen. Dit hebben we gefilmd en de bedrijven die er 1 hebben ontvangen werden getagt in dit bericht. Hierdoor trokken we de aandacht naar onze social media kanalen. Dit sloeg goed aan! Veel Rijssense bedrijven reageerden er op en een aantal deelden het ook op hun eigen social media, hierdoor bereikten we in 2 dagen al de eerste 100 volgers! Het verspreiden van deze enveloppen hebben we een aantal keer herhaald. In totaal hebben we 120 brieven bezorgd.

De eerste brieven verstuurd…

Met deze campagne wilden we voornamelijk de Rijssense ondernemers bereiken. Dit hebben we aangepakt door mysterieuze brieven te bezorgen. Allereerst hebben we dit korte filmpje geüpload waarin je ziet dat er een envelop verzegeld wordt met het logo van ‘Laat me je een verhaal vertellen’. Op maandagavond 26 oktober zijn we begonnen met het verspreiden van ca. 25 enveloppen. Dit hebben we gefilmd en de bedrijven die er 1 hebben ontvangen werden getagt in dit bericht. Hierdoor trokken we de aandacht naar onze social media kanalen. Dit sloeg goed aan! Veel Rijssense bedrijven reageerden er op en een aantal deelden het ook op hun eigen social media, hierdoor bereikten we in 2 dagen al de eerste 100 volgers! Het verspreiden van deze enveloppen hebben we een aantal keer herhaald. In totaal hebben we 120 brieven bezorgd.

Mysterieuze boeken en borden

Dinsdag 27 oktober. Tijd voor de volgende stap. ‘s avonds laat gaan we weer op pad. Dit keer met boeken, borden en stalen kettingen. Op de borden staat het zelfde als op de kaarten die in de witte enveloppen zaten. Het is nog niet veel zeggend maar voldoende om nieuwsgierigheid op te wekken. Het logo, de social media iconen en de website staan erop vermeld. Op het boek idem dito. Het binnenwerk van het boek is blanco op de eerste pagina na. Hierop staat een kort verhaaltje wat triggert om ons te gaan/blijven volgen op social media. Ook de datum van ontknoping op 6 november wordt genoemd. Door Rijssen hebben we 10 van deze boeken geplaatst.

Spandoeken

Schitterend! Dat waren onze spandoeken die we langs de invalswegen ophingen! De logo’s hebben we er op aangebracht met reflecterend folie, hierdoor lichtten ze op wanneer je er in het donker langs reed met de auto. De gemeente was er echter niet zo blij mee… Gezien we geen evenement of bedrijf zonder winstoogmerk zijn mochten onze spandoeken er niet hangen. Helaas… we moesten ze opdoeken.

Speurtocht

Zaterdag 31 oktober organiseerden we een speurtocht. Door Rijssen verspreid verstopten we 10 gouden enveloppen, de zogenaamde ‘Gouden Tips’.

In deze envelop zat een brief; getypt op de oude typewriter die ook voor de film is gebruikt. De inhoud van de brief was als volgt:

“Laat me je een verhaal vertellen
Deze zin is nog niet af… Om verder te kunnen hebben we een ‘punt komma’ nodig, maar helaas ontbreekt die toets op onze oude typewriter. Ik hoop dat we deze snel terug vinden. Hoe moeten we 6 november anders het verhaal vertellen?

Volgens mij heeft deze typewriter zijn beste dagen wel gehad. Sommige letters vlekken en soms lijkt hij uit zichzelf letters aan te slaan, zomaar kris kras over het papier. Eerst schonk ik hier geen aandacht aan maar ik begin te denken dat dit apparaat een eigen wil heeft en ons iets wil vertellen.
Om dit mysterie te kunnen ontrafelen moet je cryptisch kunnen nadenken. Jij hebt bewezen daar goed in te zijn, je hebt immers deze brief gebonden. Zou je ons willen helpen dit raadsel te ontcijferen?”

In het rood stonden er 6 letters kris kras over het papier. Met deze letters kon je het woord Krypton vormen wat verwees naar de Kryptonstraat waar wij gevestigd zijn.

Via social media deelden we hints waar speurders de gouden enveloppen konden vinden. Alle 10 de enveloppen zijn gevonden, ook kregen we al een paar berichten van deze mensen dat ze het mysterie hadden opgelost!

Ontknoping